Direktlänk till inlägg 9 februari 2014

Konsekvenser av övergrepp

Av Johanna Carlson - 9 februari 2014 13:46


Jag var på en gripande föreläsning om konsekvenser av övergrepp och hur det kan påverka pesonen och sätta djupa spår i dennes identitet.  Ämnet var offer för tidiga sexuella övergrepp och föreläsare var Birgitta Imanius från Hopp Norrköping. Birgitta driver även ett program på Valbo då det inte är ovanligt att ett offer senare i livet utvecklar ett missbruk. 


Att bli utsatt för sexuella övergrepp är en starkt kränkande och traumatisk händelse. Om rätt hjälp och stöd inte ges kan den som drabbats få utstå livslånga känslomässiga skador som kan komma att påverka hans eller hennes livskvalitet.

 

Det är fantastiskt att det finns hjälp för utsatta att få av idiella föreningar när hjälpen ifrån samhället är näst intill obefintlig. På Hopp Norrköpings webplats har man en jourmail dit man kan vända sig om man behöver stöd eller vill få svar å en fråga om tidiga sexuella övergrepp. Man kan även gå med som stödmedlem om man vill vara med själlv och göra skillnad.

 

Hopp Norrköping

 
 
anniepiie

anniepiie

23 februari 2014 21:10

Så himla intressant såntdär. Jag var på en föreläsning en gång som handlade om alkohol och droger, en pappa som berättade om sin son som försvann för att en drogpåverkad körde på honom med en bil... så himla tragiskt.. :( Gick därifrån med en tår i ögat och lite rikare info som jag har tagit med mig. Kram

http://anniepiie.blogg.se

Johanna Carlson

31 mars 2014 14:08

Tack för din kommentar, det finns onekligen många gripande öden.

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna Carlson - 21 maj 2015 22:01


  Nu har jag äntligen kommit igång och träna! :) Och jag har börjat att träna kampsport och det är jättekul! Thai boxning och boxning är sporterna jag har pysslat med den senaste månaden och det är riktigt krävande för konditionen. Förhoppningsv...

Av Johanna Carlson - 11 januari 2015 10:29


  Äntligen är vårat badrum färdigt. Jag kan inte ens beskriva hur det varit att fira jul och nyår i denna röra. Det var väl kanske inte den bästa planering att starta detta projekt just innan jul! Under tiden har det varit hårda fighter om tiderna p...

Av Johanna Carlson - 4 november 2014 11:30

Craig Nakken: Familjer och missbruk

Av Johanna Carlson - 5 september 2014 08:55

Nu kan man säga att sommaren verkligen är över och hösten drar igång på allvar. Jag har flera roliga projekt framöver som jag kommer att dela med mig av här så fort jag vet att de har gått i lås. Men det jag verkligen ser fram emot att att delta på f...

Av Johanna Carlson - 7 maj 2014 21:21

Du har rätt att bedöma vad som är rätt och riktigt för dig  Du har rätt att inte ständigt be om ursäkt för ditt beteende  Du har rätt att inte alltid hitta lösningar på andra människors problem  Du har rätt att ändra dina åsikter Du har rätt at...

Skapa flashcards